Hoe communiceren over deelmobiliteit in je woonproject?
Wie communiceert wat, en in welke fase van het project?
Fase 1 + 2: voorontwerp, vergunning en verkoop
Bekendmaking deelwagenproject
Vertel aan (buurt)bewoners dat er deelwagens en/of -fietsen in het woonproject zullen komen. Neem de volgende info mee:
- Wat is auto- en fietsdelen? Hoe werkt het?
- Waar komen de deelwagens en/of -fietsen te staan?
- Zijn de wagens en fietsen van een aanbieder met eigen vloot of zullen buurtbewoners auto’s of fietsen delen?
- Vanaf wanneer kunnen de buurtbewoners gebruik maken van de voertuigen?
TIP: Verwijs gerust naar de website van Way To Go om de algemene informatie mee te geven. Verwijs ook zeker naar de gemeentelijke website die informatie over auto- en fietsdelen vermeldt (zie onder).
Neutrale informatie over autodelen
Idealiter kunnen buurtbewoners alle informatie over autodelen terugvinden op een centrale (liefst gemeentelijke) website.
Hou rekening met de volgende zaken:
- Link zoveel mogelijk door naar websites van aanbieders, zo blijft de info beter up-to-date. Gebruik gerust dit overzicht van alle aanbieders.
- Geef informatie over de manieren waarop bewoners zelf aan auto- en fietsdelen kunnen doen.
- Informeer over de verschillende stappen bij auto- en fietsdelen en over de voordelen.
- Vermeld de tegemoetkomingen die de startende auto- en fietsdelers kunnen krijgen.
- Link door naar de prijscalculator van Way To Go op kostenwijzer.waytogo.be
- Link door naar de autodeeltest op autodeeltest.waytogo.be
- Voorzie de webpagina van een eenvoudige URL en laat de pagina gemakkelijk te vinden zijn vanuit de homepagina en andere relevante pagina’s (zoals het behalen van een rijbewijs, pagina’s rond duurzame mobiliteit, bereikbaarheid van de gemeente, …)
- Verwijs gerust naar de tweemaandelijkse digitale infosessies van Way To Go
- Vermeld steeds de datum waarop de deelwagens aanwezig zullen zijn in het project en gebruikt kunnen worden door de (buurt)bewoners.
- Voor communicatiematerialen rond Hoppin en de visuele inrichting van Hoppinpunten kan gebruik gemaakt worden van de Communicatietoolbox Hoppin.
Taakverdeling: wie communiceert via welk kanaal?
- Projectontwikkelaar, samen met lokaal bestuur: persbericht
- Projectontwikkelaar en lokaal bestuur:
- communiceren via social media
- communiceren via digitale nieuwsbrieven
- nieuwsbericht publiceren op de website
- Lokaal bestuur
- verdeelt bewonersbrieven in de buurt
- communiceert via gemeentelijke website
- communiceert via gemeentelijk infoblad
- Projectontwikkelaar communiceert via de prospectus voor (kandidaat)huurders en -kopers
Fase 3: oplevering
Bekendmaking plaatsing deelmobiliteit
Laat aan de (buurt)bewoners weten dat de deelauto's en/of deelfietsen klaar zijn om te gebruiken.
Vermeld zeker deze informatie:
- Waar staan de deelwagens en/of -fietsen?
- Hoe kan je de deelwagens en/of -fietsen gebruiken?
- Verwijs naar een infomoment waarop (buurt)bewoners alle nodige uitleg kunnen krijgen (zie onder).
- Verwijs naar een aanspreekpunt waar geïnteresseerden terecht kunnen met eventuele vragen (een syndicus, de gemeentelijke ambtenaar, een enthousiaste buurtbewoner, …)
- De incentives voor de bewoners van het project (en voor de buurt).
Taakverdeling: wie communiceert via welk kanaal?
- Projectontwikkelaar, samen met lokaal bestuur:
- Persbericht uitsturen
- Persmoment organiseren.
Infomoment
Voorzie een moment waarop geïnteresseerde buurtbewoners, (kandidaat)huurders en -kopers concrete uitleg kunnen krijgen over het autodeelproject.
Hou hierbij rekening met de volgende zaken:
- Geef opnieuw mee wat auto- en fietsdelen is en welke vormen er allemaal bestaan
- Maak concreet hoe autodelen in het project werkt (lid worden, reserveren, betalen, …) en welke incentives er zijn voor huurders en kopers
- Voorzie een testmoment waarbij de verschillende stappen van autodelen worden doorlopen en waarbij aanwezigen deze stappen echt ook eens kunnen testen.
- Voorzie gelegenheid om geïnteresseerde bewoners meteen te begeleiden bij hun inschrijving bij de autodeelorganisatie.
- Verwijs naar een aanspreekpunt waar geïnteresseerden terecht kunnen met eventuele vragen.
- Indien de gemeente of projectontwikkelaar beschikt over een budget om de infosessies te promoten zijn advertenties op sociale media aangewezen. Via deze weg kan je makkelijk en goedkoop de beoogde doelgroep bereiken. Kies ervoor om een advertentie minimaal 6 tot 8 weken te laten lopen, zelfs met een beperkt budget.
- Een ambassadeur (nl. iemand die reeds aan auto- of fietsdelen doet) aan het woord laten op een infomoment is een plus.
Taakverdeling: wie communiceert via welk kanaal?
- Projectontwikkelaar, samen met lokaal bestuur en aanbieder voor deelmobiliteit: organiseer een fysiek infomoment voor nieuwe kopers of huurders en de buurtbewoners.
Werf deelnemers via- Persbericht
- Bewonersbrieven in de buurt
- Sociale media: Ge zijt van XXX als ...-groepen, of gemeentelijke pagina
- Digitale nieuwsbrieven
- Gemeentelijk infoblad
Concrete informatie over het autodeelproject
Bij toewijzing van een woning aan nieuwe huurders en/of kopers is het enorm belangrijk dat ze heel duidelijk weten wat het deelauto- of deelfietsproject inhoudt.
Geef deze informatie mee:
- Geef mee wat auto- en fietsdelen is (=definitie) en welke vormen er allemaal bestaan
- Maak concreet hoe auto- en fietsdelen in het project werkt (lid worden, reserveren, betalen, …) en welke incentives er zijn voor huurders en kopers
- Geef mee dat kopers en huurders ook hun eigen wagen kunnen delen en zo een aanvullend aanbod aan autodelen kunnen voorzien (particulier autodelen).
- Maak duidelijk welke verantwoordelijkheden de bewoners hebben omtrent auto- of fietsdelen. Wanneer een projectontwikkelaar de deelwagens en/of -fietsen voorziet, gaat de verantwoordelijkheid hierover naar de VME. Zij zullen dus ook instaan voor het voorzien van deelmobiliteit op lange termijn.
- Verwijs naar een infomoment (zie boven) waarbij de verschillende stappen van autodelen worden doorlopen.
- Verwijs naar het aanspreekpunt waar geïnteresseerden terecht kunnen voor begeleiding bij de inschrijving en met eventuele vragen
Taakverdeling: wie communiceert via welk kanaal?
- Projectontwikkelaar: neem de info op in de koopakte, en voeg eventueel een bijkomende brochure toe
- Aanspreekpunt voor auto- en/of fietsdelen in het project: leg persoonlijk contact
Fase 4: gebruik
Grijp geschikte momenten aan om auto- en fietsdelen telkens opnieuw in de kijker te plaatsen. De herhaling is broodnodig. Denk aan momenten zoals ‘Week van de mobiliteit’, Campagnes in de gemeente/stad rond mobiliteit of gezondheid, bij stads- of dorpskernvernieuwing, participatietrajecten, heraanleg straten, …
In de gebruiksfase zal de projectontwikkelaar vaak niet meer betrokken zijn. Het is dan de taak van de gemeente en de (buurt)bewoners om auto- en fietsdelen in de spotligh te houden. Een duidelijk aanspreekpunt voor het deelproject kan helpen om het overzicht te bewaren.
De volgende acties herneem je jaarlijks:
- Informeren over autodelen via de gemeentelijke kanalen (en waar mogelijk de kanalen van de bewonersgroep). Mogelijke boodschappen:
- de evolutie van auto- en fietsdelen in de buurt (m.n. hoe stijgt het gebruik)
- de ‘x’-ste auto- of fietsdeler in de kijkerzetten
- een bevraging te lanceren over het gebruik van deelmobiliteit
- extra promotie tijdens de week van de mobiliteit
- auto- en fietsdelen als goed voornemen bij de start van het jaar
- Een nieuwe of bestaande (financiële) incentive in de kijker plaatsen.
- Nagaan of alle infokanalen nog up-to-date zijn
- Volg de groei van en de vraag naar autodelen op. Cijfers kan je opvragen bij de aanbieder(s), behoeften kan je meten via een behoeftepeiling van de (buurt)bewoners. Op basis van deze gegevens kan jij bijkomende communicatie acties opzetten of content creëren voor persberichten.
Continue opvolging is belangrijk:
- Neem communicatievragen van de autodeelaanbieders/ autodelers mee in de gemeentelijke communicatie
- Houd binnenkomende vragen van geïnteresseerde inwoners gestructureerd bij en breng geïnteresseerden met elkaar in contact. Je kan ook naar het interesseformulier van Way To Go verwijzen.
- Verwijs door naar de nieuwsbrief van Way To Go zodat (buurt)bewoners steeds de laatste updates krijgen over auto- en fietsdelen.
- Werk je met bepaalde incentives, dan kan het interessant zijn om hier mini-communicatiecampagnes over op te zetten.
Taakverdeling: wie communiceert via welk kanaal?
- Lokaal bestuur:
- communiceert via gemeentelijke website en gemeentelijk infoblad
- communiceert via nieuwsbrieven of gemeentelijke app
- Lokaal bestuur en (buurt)bewoners: communiceren via sociale media. Via gemeentelijke kanalen, maar ook via Hoplr en Facebookgroepen van de buurt
- Bewoners: communiceren via hun eigen interne communicatiekanalen
- Aanspreekpunt: via persoonlijke contacten
- Aanbieder van gedeelde mobiliteit: deel data met het lokaal bestuur en de projectontwikkelaar
Vragen? Contacteer ons!
Stuur een mail