Ga verder naar de inhoud
Ga verder naar de inhoud

Adventure Venues vzw

Adventure Venues deelt een elektrische wagen via Cozywheels.

Sinds januari 2024 is de vzw Adventure Venues trots eigenaar van een Tesla Model Y. En even lang is de organisatie trotse autodeler. De auto wordt gedeeld via Cozywheels, een systeem voor particulier autodelen. Alle vrijwilligers van de organisatie kunnen de auto gebruiken voor events en teambuildings van Adventure Venues. Daarnaast zijn er ook vier mensen uit de buurt die de auto een paar keer per maand gebruiken. 

Efficiënter gebruiken en kosten delen

Een aantal vrijwilligers van Advenure Venues hadden al ervaring met autodelen; dat maakte de drempel kleiner. Marie van Adventure Venues vindt het zonde dat de meeste auto’s zoveel stilstaan. ‘Voor elektrische auto’s is dat nog extra absurd, want elektrische auto’s kunnen makkelijk 400.000 à 500.000 kilometer doen. Door de auto open te stellen voor anderen, gebruiken we hem veel efficiënter. Bovendien is het kostendelende aspect interessant voor onze vzw.’

Zonde dat auto's zo veel stilstaan, zeker elektrische auto's

Van gebruiker van deelauto’s naar eigenaar van een deelauto

‘Vroeger hadden we geen eigen auto, en gebruikten we zelf deelauto’s’, vertelt Marie. ‘Maar we moeten vaak naar plaatsen die niet bereikbaar zijn met openbaar vervoer én we hebben veel materiaal nodig. In de zomer hadden we soms twee weken lang elke dag een auto nodig, die groot genoeg was voor ons materiaal. Dat kwam duur uit. Eind 2023 hebben we een kosten-batenanalyse gemaakt: de prijzen waren verlaagd én er was de premie voor elektrische auto’s. Dus hebben we zelf een auto gekocht om te delen.' 

Alles vlot geregeld bij Cozywheels

Als deelsysteem koos de organisatie voor Cozywheels. Omdat de vrijwilligers de auto heel vaak gebruiken, ging de voorkeur uit naar een systeem met een gesloten groep. Zo kwamen ze uit Cozywheels. Marie: ‘Alles ging vlot: de verzekering via Cozywheels was snel geregeld, en ook gebruikers toevoegen aan de auto ging makkelijk.’  

Volgens Marie valt de extra administratie goed mee. ‘De gebruikers vragen in een Whatsapp-groep of de auto vrij is, en dan plannen we de rit meteen in. Afspreken voor de sleutel hoeft ook niet want de gebruikers openen en sluiten de auto met de Tesla-app. Heel handig.’ 

Afgekeurd door de bank

De enige valse noot in het verhaal is dat de financieringsaanvraag voor de auto afgekeurd werd door de bank. ‘We hadden een plan gemaakt met alle kosten die we de komende jaren aan de auto zouden hebben. Daarnaast hadden we ook een raming gemaakt voor de kosten die we via autodelen zouden terugkrijgen. Maar bij de bank waren ze niet vertrouwd met particulier autodelen. De aanvraag werd dan ook afgekeurd. Er is toch nog werk aan de winkel om autodelen bekend te maken’, lacht Marie.