ABC van deelmobiliteit voor startende gemeenten
Wil je starten met auto- en fietsdelen, en het meteen goed aanpakken? Doe dan een beroep op onze experts, die al meer dan 80 steden en gemeenten begeleidden. We nemen je mee door het ABC van deelmobiliteit en helpen je op weg om alles goed te implementeren.
Waarom deelmobiliteit?
Deelmobiliteit is een mobiliteitsoplossing op maat en biedt een volwaardig, duurzaam en flexibel alternatief voor het bezit van een eigen (tweede) wagen, fiets of ander voertuig. Bovendien biedt auto- en fietsdelen grote milieu-, sociale en economische voordelen. Door deelmobiliteit vermindert het aantal privévoertuigen, het aantal files, de CO2-uitstoot, de parkeerdruk en de individuele kost voor het gebruik van een wagen, fiets of step.
Wat houdt deze begeleiding in?
Om de voordelen van deelmobiliteit te maximaliseren is een planmatige en doortastende aanpak vanuit de gemeente essentieel. Auto- en fietsdelen kan lokaal enkel succesvol worden door werk te maken van een goed beleidsmatig kader, in te zetten op het verruimen van het aanbod en het stimuleren van de vraag naar deelmobiliteit. Daarom biedt Way To Go gemeenten die van start willen gaan met auto- en fietsdelen ondersteuning op deze drie cruciale domeinen.
A van Aanbod
De meeste steden en gemeenten staan vol met onderbenutte wagens of fietsen. Door burgers te ondersteunen bij het delen van deze voertuigen werkt de gemeente niet enkel aan de eigen klimaatdoelstellingen, ook burgers krijgen er extra mobiliteitsoplossingen bij. Leefbare buurten met een warme sociale cohesie zijn een fijn bijproduct.
- Way To Go begeleidt de stad/gemeente bij de opstart van ‘auto- en fietsdelen onder buren’. We werken hiervoor samen met partners Cozywheels en Dégage. Het resultaat is een wervingscampagne die binnen een goede context leidt tot de opstart van een particulier auto- en fietsdeelsysteem.
- Lokale besturen moeten daarnaast ook zelf het goede voorbeeld te geven door zelf een aanbieder van auto- of fietsdelen aan te trekken en deze deelauto's en -fietsen voor dienstverplaatsingen in te zetten.
- Als er nog geen deelfiets- of autodeelsysteem actief is in de gemeente, maakt Way to Go in overleg met de gemeente een plan op maat en geeft de gemeente een overzicht van de verschillende organisatie waar ze mee kan samenwerken voor de praktische organisatie van een gemeentelijk deelsysteem. Indien nodig biedt Way To Go inhoudelijke ondersteuning bij de opmaak van een bestek voor openbare aanbesteding.
B van Beleid
In de begeleiding stellen we samen een actieplan voor deelmobiliteit op. Dit beleidsplan biedt een houvast voor de gemeente om op korte en middellange termijn auto- en fietsdelen te ondersteunen en exponentieel te laten groeien met een maximale bijdrage tot het behalen van de klimaat- en mobiliteitsdoelstellingen.
Het plan bestaat uit:
- een beschrijving van de huidige situatie en een voorstelling van de gewenste ideale situatie voor de komende jaren.
- doelstellingen die meetbaar, ambitieus maar realistisch zijn, en concrete maatregelen op vlak van o.a. het creëren van extra aanbod aan deelmobiliteit, parkeerbeleid, communicatie en de integratie in het ruimtelijk beleid van de gemeente.
- handvatten voor het berekenen van de bespaarde CO2 – uitstoot en de vermindering van het aantal voertuigen en voertuigkilometers door in te zetten op gedeelde mobiliteit.
Way To Go begeleidt de gemeente van a tot z bij het schrijven van het actieplan en levert een plan op maat af waarmee onmiddellijk concreet aan de slag kan worden gegaan.
C van Communicatie
Het is noodzakelijk om de voordelen en mogelijkheden van auto- en fietsdelen kenbaar te maken aan de burger. Om bewoners goed te informeren, adviseert Way To Go gemeenten bij gerichte communicatieacties. Way To Go
- zet de gemeente op weg via een basis communicatieplan met enkele minimale communicatieacties
- werkt samen met de gemeente een concrete actie uit.
- geeft de gemeente ter inspiratie toegang tot een uitgebreide databank met voorbeeldmateriaal uit andere steden en gemeenten, waaronder affiches, folders, teksten en foto’s.
Voorwaarden tot samenwerking
Voor we samenwerken, vragen we de gemeente een korte vragenlijst in te vullen. Kan de gemeente de nodige budgetten en engagementen vrijmaken om aan de slag te gaan met deelmobiliteit, dan organiseren we een verkennend gesprek. Hier bespreken we de ambities en de acties die de gemeente al ondernomen heeft. Vervolgens bepalen we op welke aspecten Way To Go ondersteuning kan bieden en wordt een begeleiding op maat voorgesteld.
Richtprijs
De prijs voor een volledige traject, waarbij we werken rond aanbod, beleid en communicatie, start vanaf € 6.250. De begeleiding loopt voor minstens twee jaar waardoor de kosten ook kunnen gespreid worden. Naast de kost voor de begeleiding van Way To Go dient de gemeente ook een budget te voorzien voor bv. het voeren van communicatieacties of de investering in een aanbod van deelwagens. Indien de gemeente reeds één of meerdere van de onderdelen van deze ondersteuning in de praktijk heeft omgezet, maakt Way To Go een offerte op maat van de aangepaste ondersteuning.
Heeft jouw gemeente het Lokaal Energie- en KlimaatPact ondertekend? Dan kan je de trekkingsrechten gebruiken voor dit traject.
Gemeenten uit de provincies Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen kunnen via hun provincie korting krijgen op dit traject.
Laat je ondersteunen
Heb je interesse in onze totaalbegeleiding om zo auto- en fietsdelen succesvol te lanceren in jouw gemeente?